jueves, 23 de octubre de 2014

Les conexions per ferrocarril que falten en l´autonomia valenciana

@Jaume_Hurtado 



La manca cronica d’infraestructures que patim els valencians, es un llastre per a la nostra economia i competivitat. El problema es que, en general, els valencians no son conscients del problema. I els que son conscients del problema, no fan res al respecte.

L´IMPORTANCIA DE L’ AMPLE DE VIA FERROVIARI EN EUROPA

Crec que la majoria del public no sap que l´ample de via en Espanya es diferent a l´ample que diguem UIC o internacional. L´ample de via iberic es de 1668mm, mentres que l´ample de via internacional -en el que s´han fet les noves llinies de TAV (AVE)- es de 1435mm.

En estos moments, Valencia no dispon d´una conexio d´ample internacional en Europa. Un tren fabricat per a vies iberiques, com els que circulen entre Valencia i Barcelona, no pot circular per vies AVE-europees[i], i per tant si volen que persones o mercaderies viagen de Valencia a Europa, han de baixar del tren i tornar a pujar en Barcelona.

Este fet, es un gran handicap per a ValenciaPort (Valencia-Sagunt-Gandia) i Alacant, ya que el port de Barcelona, en canvi, sí que te conexio ferroviaria en ample europeu, des de 2013. Un gran barco que vinga de China, i que despuix de passar el Canal de Suez, vullga desembarcar mercaderies i distribuir per Europa en contenedors per ferrocarril, sempre anirà primer a Barcelona o Marsella, per a evitar perdues de temps en canvis modals, que a Valencia, per eixemple.


EL CORREDOR MEDITERRANEU

Es fonamental per a l´economia valenciana, per tant, la conexio de les principals capitals valencianes, dels ports de Valencia i Alacant i els aeroports de l´Altet-Elig i Manises en ferrocarril d´ample europeu. Una bona eixida a Europa es el corredor mediterraneu, pero no es ni ha de ser l´unica.

I LA CONEXIO EN ARAGO, I L´EUROPA ATLANTICA… ¿QUE?

Un atre tema, que no està ni considerat en els pressuposts, i que els partits politics no porten en el seu programa electoral, es la conexio de Valencia en Arago, el cantabric i l´Atlantic Europeu, per Canfranc. L´unica eixida de Valencia a Europa no pot ser per Port Bou. Canfranc tambe es una molt bona opcio, que pareix que s´oblida.

El problema de la ret de comunicacions terrestres espayola es que o be es radial (tot naix i mor en Madrit) o be enllaça en Europa passant per Barcelona.

Este disseny de les comunicacions de transports ha de trencar-se. Un eix Valencia-Zaragoza/Bilbao-Burdeaux, trenca completament la subordinacio de Valencia a Madrit i Barcelona.

Ademes, aixina el Port de Valencia donar servici a tota Arago, i enllaçarà en el port de Burdeaux, un dels mes importants d´Europa.

CONCLUSIO

Fa falta mes prevision, mes coneiximent de les necessitats reals de l’economia valenciana, i treballar a 20-25 anys vista. Per desgracia, els Governs de Fabra i Rajoy, no a soles han paralisat les grans obres publiques que necessitem els valencians per a ser la nacio mes prospera i rica d´Europa. Tampoc s´està treballant intelectualment, fent proyectes i plans directors per a dissenyar el futur.

Com deya Miquel Ramon Izquierdo, quan no n´hi han diners per a fer obres, hem d´invertir en pensar, fer proyectes i reorganisar-se.




[i] En realitat Talgo i CAF tenen un sistema de variacio de distancia de les rodes dels seus trens, per a passar d´una via a un atra, unicament per a passagers.

No hay comentarios:

Publicar un comentario