LA RET DE METRO, EN STAND BY
La Llinea 2 del Metro Valencia està
completament paralisada des de 2011. Esta obra tant important per a la ciutat i
l´area metropolitana de Valencia hauria de movilisar viagers des de
Tavernes Blanques fins a Nazaret, passant pel Pont de Fusta, el Mercat Central, IVAM,
C.C El Saler, Oceanografic o l´Estacio del Nort, donant servici
a 175.000 viagers (mes persones que Logroño o Albacete, per
eixemple)
Les obres sense acabar donen una impresio llamentable
en el seu trayecte en superficie (com el tramvia d´una ciutat
fantasma), i estàn complement sumergides baix el nivel freatic en
el tram en subterraneu
PER ACABAR-LA UNICAMENT FALTEN
200 MILLONS D´EUROS
Despuix d´invertir recursos per valor
de 400 millons d´euros, en este moment totalment perduts i
desaprofitats, encara queden 200 millons d´euros per a acabar les obres i ficar
en servici la llinea
Considerant que el presupost de la
Generalitat Valenciana per a 2014, es superior a 15.000 millons d´euros, i que
l´obra es podria finalisar en 20 mesos, l´inversio unicament supondria
un 0’6% del presupost anual de la Generalitat
PARALISACIO DE L´OBRA PUBLICA EN TOTA
L´AUTONOMIA VALENCIANA
El cas de la llinea 2 del Metro Valencia,
no es l´unic cas d´obra congelada en l´autonomia valenciana. Unes atres
obres paralisades o sense proyectar serien (sense voler ser exhaustiu): El
Parc Central, la llinea 2 del Tram de Castello, conexio a la ret TAV i Estacio AVE
en ELIG, autovía A33 en el seu pas per la Font de la Figuera, acces nort
al Port de Valencia, corredor mediterraneu, aeroport de Castello, conexio per
ferrocarril en Arago i el Cantabric i pas a França per Canfranc,…
El cas valencià es simplement, una
vergonya. Ademes de la manca d´inversio de la Generalitat
Valenciana, el Ministeri de Foment deixa sense inversio en noves
infraestructures any darrere d´any, mentres
que el ritme d´inversio s´accelera en Galicia, Madrit, Andalusia i
Catalunya
I MENTRES TANT… ¿QUÈ S´ESTÀ FENT EN EL
MON?
Per a entendre lo que està passant en Valencia,
en general, i en el cas de Metro Valencia en particular, es important
viajar un moment, iconeixer que s´està fent pel mon, i vore si la política
de la Generalitat Valenciana està dins de les tendencies mundials d´inversions
en Metro Urbà
Si anem a països en renta per capita inferior
a l´espanyola, vorem com s´està fent una esforç molt important en la majoria de
les nacionsllatino-americanes. Aixina en Colombia s´està invertint x
millons en laconstruccio del Metro de Bogotá. Panamá acaba
d´inaugurar la llinea 1, en 1800 millons de dollars d´inversio, i en
decembre 2014 comencen a construir la 2 Llinea. Lima espera acabar la
Llinea 2 en unainversio de 4500 millons de dolars, Santiago de Chile va
a per la llinea 3 i 6 movilisant 2700 millons de dolars en 5 anys. En Ecuador, Quitotambe vol
modernisar-se en la seua primera llinea de Metro, i inclus la ciutat
de Cuenca (Ecuador) està en mig de la construccio d´un
moderntranvía, finançat per la Republica Francesa.
En Europa, Amsterdam tambe aposta
pel etro. London estàplanificant la millorar dels trens de
rodalies, i França continua implantant Tramvia i Trolebus en
totes les ciutats de mes de 200.000 habitants
I si volem inversio i un pla ambicios
per a transformar el transport d´una ciutat, simplement hem de pensar en Mig
Orient. Aixina Riyadh o Doha están fent una inversio de
20 billions de dolars per a fer una mega ret de Metro. Tot pagat pels jeques per
a que els subdits fruïxquen
¿QUÈ MOS ESPERA?
Mentres els valencians no sigam els que
marquem l´agenda política valenciana, sense ingerencies del Govern Central, no
podrem viure en llibertat decidint lo que es millor per a mosatros
Sera difícil que este canvi es produixca
si els propis valencians no sabem quin es el nostre potencial com a nacio, ni
quin es el nostre lloc en el panorama europeu e internacional
Si continuem en la llinea d´esperar que
des de fora mos resolguen els problemes, cada dia serem mes ningunejats,
tindrem un Consell mes inoperant, i la Conselleria d´Infraestructures tindra
menos recursos per a invertir que mai
No hay comentarios:
Publicar un comentario